Służą do organizacji, zarządzania, magazynowania oraz transportowania różnych dóbr. Znajdują się one zazwyczaj na obrzeżach dużych miast, przy drogach szybkiego ruchu takich jak autostrady czy drogi ekspresowe. Poza obszarem logistycznym wewnątrz takiego obiektu, można też się spotkać z pomieszczeniami biurowymi. W wielu lub przy wielu takich obiektach powstają również miejsca, gdzie kierowca po dostarczeniu ładunku, może odpocząć, takie jak hotele, motele czy nawet obiekty gastronomiczne.
Projekt budowy centrum logistycznego
Jak można wywnioskować są to bardzo złożone konstrukcje, które stawiają nie lada wyzwanie dla projektantów. I właśnie podstawą podjęcia takiej realizacji jest wykonanie odpowiedniego projektu jak i harmonogramu działań już na placu budowy. Najczęściej obiekty o takich powierzchniach wykonuje się w lekkiej konstrukcji stalowej. Zastosowanie takich konstrukcji ma wiele zalet. Wśród najpopularniejszych można wymienić niewielką masę konstrukcji na metr kwadratowy powierzchni, co przekłada się oczywiście na cenę owej konstrukcji. Możliwe jest też wykonanie ram o dużych rozpiętościach bez zastosowania słupów pośrednich, które by mogły utrudniać komunikację w obiekcie. Nie ma praktycznie też ograniczeń w przypadku, kiedy inwestor życzy sobie wewnątrz części lub całości hali zastosowanie suwnicy. W przypadku takich obiektów magazynowych dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie antresol, co również nie stanowi przeszkody przy projektowaniu konstrukcji stalowej.
Fazy budowy centrum logistycznego
Zastosowanie konstrukcji stalowej również przyczynia się do szybkiego czasu postawienia całej konstrukcji. Na budowę przyjeżdżają elementy wykonane w wytwórni, które w fazie montażu łączy się za pomocą śrub. Następnie należy wykonać obudowę – najczęściej na dachu w postaci blachy trapezowej, warstwy izolacji termicznej oraz izolacji wodnej i na ścianach w postaci płyt warstwowych. Obie te metody również są bardzo szybkie w montażu.
Jednak konstrukcja nie może się opierać tylko na elementach stalowych. Musi się też wspierać na żelbetowych fundamentach. W przypadku obiektów logistycznych również fundamenty mają swoją specyfikę. Jako, że do takich obiektów najczęściej przyjeżdżają towary załadowane do samochodów ciężarowych (ciągnika siodłowego oraz naczepy), dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie doków przeładunkowych wraz z rampami załadunkowymi. Są to żelbetowe konstrukcję, które umieszcza się przy zjeździe dla tirów, aby zniwelować różnicę wysokości między powierzchnią terenu a wysokością naczepy.
Często obiekty takie mają reprezentatywną część, która stanowi powierzchnie biurowe lub miejsce na sale konferencyjne. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku jest zastosowanie konstrukcji szkieletowych – żelbetowego rusztu oraz wypełnienia ze ścian murowanych. Pozwala to osiągnąć nietypowe kształty budynku, które wyróżniają się na tle hali, jak również różne dodatkowe miejsca takie jak np. taras. W obecnych czasach dobór odpowiedniej obudowy takiego obiektu może nadać wyjątkowy wygląd dla biura firmy.
Technologia a koszt budowy centrum logistycznego
Podsumowując, najbardziej optymalnym wyborem przy budowaniu centrum logistycznego jest zastosowanie konstrukcji stalowej. Jest to materiał bardzo wytrzymały, co za tym idzie stosuje się go niewielkie ilości, a to bezpośrednio wpływa na masę i cenę konstrukcji. Czas montażu również jest mocno zniwelowany, a jak wiadomo każdy dzień budowy kosztuje. Doświadczony zespół projektantów oraz kierowników budowy firmy MCM Project zapewni zadowolenie inwestora, który zdecyduje się na współpracę z naszą firmą.