Warunki, które muszą zostać spełnione przy budowie hangarów

O tym jak ważne jest zachowanie sprawności pojazdów powietrznych, nie trzeba mówić nikomu. Niezbędny jest regularny serwis oraz wykonywanie natychmiast niezbędnych napraw.

Nie wszystkie jednak czynności można wykonywać będąc narażonym na działanie takich czynników atmosferycznych jak silny wiatr, deszcz czy też śnieg. W takim celu buduje się garaże dla samolotów – hangary.

Jak każdy wie, samoloty potrafią osiągać naprawdę znaczne rozmiary. Daje to ogromne wyzwanie projektowe konstruktorom projektującym budynek, w którym stacjonują samoloty. Wymaga to wykonanie obiektu, który ma znaczącą szerokość i nie ma żadnego podparcia pośredniego w środkowej części swojej rozpiętości. Można wykonać taką halę w stylu klasycznej ramy portalowej, jednak w takim przypadku lepiej sprawdziłby się ustrój kratowy, najlepiej w kształcie łuku parabolicznego, który sprawia, iż siły zginające zastępowane są siłami osiowymi.

Kolejnym dużym utrudnieniem dla projektanta konstrukcji jest zaprojektowanie ściany szczytowej, przez którą będzie wjeżdżać stacjonujący samolot. Z tego powodu nie można wykonać standardowych słupków ściany szczytowej w regularnym rozstawie. Część ściany jest mechanizmem – bramą, przez który samolot wjeżdża. Niemożliwość wykonania słupków w regularnych rozstawach stwarza problem przy możliwości zastosowania niektórych systemów obudowy hali np. płyty warstwowych montowanych w układzie poziomym. Najczęściej brama, która otwiera się na całej swojej rozpiętości stanowi również konstrukcję pośrednią dla obudowy. Również stawiane są duże wymagania dla belki nadprożowej. Jako, że cała brama jest mechanizmem, belka taka musi wykazać dużą sztywność. Nie można dopuścić do nadmiernych ugięć pionowych od ciężaru bramy jak i ugięć poziomych od wiatru dmuchającego na ścianę szczytową. Ugięcie takie mogłoby spowodować zablokowanie działanie całego mechanizmu.

Hangar w hali stalowej

Samolot poza tym, że ma ogromne gabaryty, ma też również niemałą masę, która przekłada się punktowo na parę kół. Generuje to niemałej wielkości obciążenia punktowe działające na posadzki. Zatem musi mieć ona odpowiednią wytrzymałość na takie obciążenia, praktycznie na całej swojej powierzchni. Posadzka taka musi też oczywiście być bardzo dokładnie wykonana, bez nierówności czy nadmiernych spadków. Muszą też one wykazywać właściwości antyelektrostatyczne. Oznacza to, że nie może dochodzić do gromadzenia się ładunków na powierzchni posadzki hali magazynowej. Mogłoby dojść wtedy do wyładowania elektrycznego, co mogłoby spowodować zapalenie się łatwopalnych substancji – np. paliwa.

Innym aspektem, jakie trzeba zapewnić takim typom hal, jest zaopatrzenie jej w niezbędne instalacje. Elementy samolotów są zazwyczaj ciężkie, więc potencjalny inwestor może też się zdecydować na suwnicę wewnątrz hangaru. Generuje to dodatkowe obciążenia na konstrukcję nośną. Może również być potrzeba zastosowania odwodnienia wewnątrz posadzki. Nadmiar wody może się pojawić np. w przypadku gdy samolot wjeżdża do hangaru oblodzony. Trzeba też zadbać o odpowiednie doświetlenie hangaru dla ludzi dokonujących serwisu pojazdów powietrznych.

Jak można zauważyć budowa hangaru jest niemałym wyzwaniem dla projektanta konstrukcji. Jednakże doświadczony zespół MCM Project bez problemu umie sobie poradzić z wyzwaniami, jakie narzuca obiekt, który będzie w przyszłości domem dla samolotów.

Dowiedz się więcej - kontakt Wyceń swoją inwestycję