Przyczyną pożarów mogą być nie tylko błędy w projektowaniu, ale także niewłaściwe użytkowanie obiektu.
Zły projekt to taki w którym nie uwzględnia się indywidualnej dla każdego budynku charakterystyki zagrożenia pożarowego oraz zasad postępowania w sytuacji powstania pożaru.
Hala magazynowa z budynkiem biurowym PPHU Sportex (zobacz realizację)
Zasady ochrony przeciwpożarowej
Wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej zależą między innymi od tego z jak wysokim budynkiem biurowym mamy do czynienia.
Wysokość biura to odległość od poziomu przy najniżej położonym wejściu do biura, a górną powierzchnią najwyższego stropu przy uwzględnieniu izolacji cieplnej.
Zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie przeciwpożarowej właściciel obiektu biurowego jest zobligowany do:
- zapewnienia możliwości skutecznej ewakuacji,
- wyposażenie budynku w sprzęt przeciwpożarowy,
- zapewnienia przestrzegania wśród pracowników wymagań techniczno-budowlanych w zakresie przeciwpożarowym,
- zapewnienia niezawodności funkcjonowania sprzętu przeciwpożarowego.
W razie powstania pożaru oczywiście najważniejszą sprawą jest bezpieczne opuszczenie zagrożonego obszaru przez przebywających w nim ludzi.
Warunki ewakuacji muszą uwzględniać liczbę i poziom sprawności osób pracujących w biurze oraz jego konstrukcję i wymiary.
W związku z tym właściciel lub użytkownik biura musi zadbać o:
- zapewnienie dostatecznej liczby i szerokości wyjść ewakuacyjnych,
- zachowanie odpowiedniej długości, szerokości i wysokości przejść oraz dojść ewakuacyjnych,
- zapewnienie bezpiecznych pożarowo dróg ewakuacyjnych,
- zabezpieczenie przed zadymieniem wymienionych w przepisach techniczno-budowlanych dróg ewakuacyjnych,
- umożliwienie przekazywania komunikatów głosowych poprzez dźwiękowy system ostrzegawczy w budynkach, dla których jest on wymagany.
Na użytkownikach budynków biurowych spoczywa również obowiązek przygotowania dokumentacji związanej z ochroną przeciwpożarową.
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego - kiedy jest wymagana?
Najważniejszym dokumentem jest „Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego”, zawierająca zasady działań zapobiegających wybuchowi pożaru, a w razie jego pojawienia się - ułatwiająca działania ratownicze.
Powinna ona określać takie kwestie jak:
- wyposażenie w wymagane urządzenia przeciwpożarowe np. gaśnica, panele do sterowania systemem przeciwpożarowym
- warunki oraz organizację ewakuacji pracowników obiektu biurowego podczas pożaru
- sposoby postępowania i zachowania się w przypadku wybuchu pożaru, czy zaistnienia innego zagrożenia
- metody zapoznania pracowników obiektu biurowego z przepisami przeciwpożarowymi
- plany obiektów biurowych m.in. z takim szczegółami:
- powierzchnia obiektu i wysokość budynków,
- liczba kondygnacji,
- odległość od obiektów sąsiadujących,
- lokalizacja pomieszczeń,
- miejsca sklasyfikowane, jako strefy zagrożenia wybuchem,
- podział obiektu na strefy pożarowe,
- lokalizacja hydrantów wewnętrznych i zewnętrznych,
- lokalizacja zbiornika pożarowego,
- lokalizacja klap oraz kurtyn dymowych,
- drogi pożarowe,
- kierunki oraz ilość wyjść ewakuacyjnych.
Należy zapewnić odpowiednią dostępność do instrukcji dla ekip ratowniczych. Z kolei rozwiązania przeciwpożarowe powinny być zawsze przekazane komendantowi Straży Pożarnej i z nim uzgodnione w celu ich zaopiniowania oraz wykorzystania w trakcie ewentualnych działań ratowniczych.
Jeżeli rozważają Państwo budowę bezpiecznego i ergonomicznego biura zbudowanego z zachowaniem przepisów ppoż., zachęcamy do kontaktu z naszym działem sprzedaży.